دیابت نوع 1 با افزایش خطر ابتلا به اختلالات شنوایی همراه نیست

1اکتبر 2018 - تحقیقات نشان داده است که ابتلا به دیابت نوع 1 با افزایش خطر ابتلا به اختلالات شنوایی همراه نیست.
دانشمندان 1150 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 را با 283 نفر از همسرانشان که به این بیماری مبتلا نبودند، مقایسه کرده و دریافتند تفاوت معنی داری در توانایی شنوایی هر دو گروه وجود ندارد.
با این حال این یافته ها همچنین نشان داد در افرادی که به دیابت نوع 1 مبتلا هستند و برای دوره های طولانیHbA1c بالاتری داشته اند، خطر ابتلا به اختلالات شنوایی افزایش می یابد.
این مطالعه بدنبال تحقیقات کوچک قبلی که نشان دهنده ی ارتباط بین دیابت و اختلال شنوایی بود، انجام گردید.
این پروژه بزرگترین مطالعه از این نوع است که محققان در آن از اطلاعات شرکت کنندگان در مطالعه ی DCCT / EDIC[1]، که در آن زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برایبیش از 30 سال تحت نظارت بود، استفاده کردند. شنوایی افراد شرکت کننده در این مطالعه با فرکانس مرتبط با گفتار(pitches associated with speech)و همچنین در فرکانسهای بسیار بالا آزمایش شد.
در مجموع 20٪ از شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 1 ، در مقایسه با 19٪ از همسران آنها، از اختلال شنوایی در سطح گفتار(speech-level hearing impairment) شکایت داشتند.
وقتی شنوایی از طریق شنیدن صداهایی با فرکانس بسیار بالا(very high pitches)بررسی شد، 52٪ از افراد مبتلا به دیابت نوع 1  و 48٪ از همسرانشان اختلالات شنوایی را تجربه کردند.
بر اساس این نتایج مشابه، محققان نتیجه گیری کردند که شیوع اختلال شنوایی بین گروه دیابت نوع 1 و گروه شاهد اختلاف معنی داری ندارد، در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 1، بالا بودن ​​میانگینHbA1c در طول زمان با اختلال شنوایی همراه است.

محققان JDRFدر مورد این تحقیق، گفتند: این یافته ها خبر خوبی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و کیفیت زندگی آنها است. با این حال، محققان خاطر نشان کردند که سطح پایین اختلالات شنوایی ممکن است به دلیل سن پایین افراد شرکت کننده( متوسط ​​56 سال) باشد، زیرا کاهش شنوایی در سنین بالاتر، بروز می کند.
این تحقیق محدود به بررسی شنوایی در افراد متاهل بود که غالبا سالم ترند، بنابراین نتایج این تحقیق ممکن است بیانگر وضعیت همه ی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نباشد.نتایج این مطالعه در مجله ی از دیابت Diabetes Care منتشر گردید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/type-1-diabetes-does-not-impact-hearing-loss-study-suggests-93864566.html

 

 



[1] the Diabetes Control and Complications Trial/Epidemiology of Diabetes Interventions and Complications